Fenneken Francken

Jur de Vos

Stijn van Lier

Bob Wijnen

Reyer Ploeg

Diana Todria

Gerard Blok

Huub Jansen

Magali Müller -

Peddinghaus

Heleen van Boeschoten

Marianne van Asperen

Mario Sarrechia

Stijn van Lier

Practicum popmuziek

 

 

De opvallendste eigenschap van Stijn van Lier is misschien wel zijn nieuwsgierigheid. Als kleuter sloopte hij de luidsprekerboxen van zijn ouders omdat hij wilde weten waar die muziek vandaan kwam. Toen hij zeven was, gaven zijn ouders hem op voor lessen algemene muzikale vorming. Aan het eind daarvan was het de bedoeling dat de kinderen een instrument zouden kiezen. Stijn gaf iedere week een ander voorkeursinstrument op, met als gevolg dat zijn ouders de knoop doorhakten en hem op blokfluitles deden. Daar bleef het niet bij. Stijn bleek een algemeen muzikaal talent dat na een kennismaking van een half uur uit ieder nieuw instrument een liedje kon krijgen. Na de blokfluit leerde hij piano spelen. En daarna ook saxofoon, wat zijn hoofdinstrument werd. Hij bespeelt intussen nog véél meer instrumenten.

Ondanks zijn multimuzikale talent koos Stijn voor de studierichting bouwkunde. Hij specialiseerde zich tot lawaaibestrijdingsdeskundige, en werkt al vele jaren als deeltijdadviseur op dit gebied. Zo’n tien jaar geleden besefte hij dat hij toch meer met muziek wilde doen dan haar alleen als hobby te hebben. De opleiding Docent muziek bleek een gouden greep. Het brede aanbod van de opleiding, het dirigeren, het componeren en de muziekdidactische achtergronden, riepen zijn talenten helemaal wakker. Intussen werkt hij twee dagen per week als muziekdocent. Dit zowel aan de opleiding Docent muziek als aan het Koninklijke Conservatorium in Den Haag. Daarnaast is hij dirigent van twee koren en speelt hij in een wereldmuziekband. Zijn nieuwste project is het opzetten van een woensdagmiddagmuziekschool aan een basisschool in Leidschendam.

Op de opleiding Docent muziek geeft hij het vak practicum popmuziek. Stijn over zijn lessen: ‘Voor de meeste kinderen in deze tijd is popmuziek de ingang naar hun muzikale gevoel. Daarom is het voor een muziekdocent belangrijk dat je hier iets mee kunt. Ik oefen met de studenten de begeleiding van verschillende stijlen popmuziek, van folk tot rock, en ook wereldmuziek. Daarnaast moeten ze, heel praktisch, weten hoe de apparatuur werkt. In elk van de vier studiejaren zit een practicum popmuziek dat ik verzorg. Omdat de opleiding kleinschalig is, is het gemakkelijk om met iedereen een persoonlijke band op te bouwen.’

 

Welke muziek zou iedere student moeten luisteren?

Stijn: ‘Dat is Itsbynne Reel van saxofonist Michael Brecker. Michael Brecker was als saxofonist, componist, bandleider en muzikale innovator tientallen jaren een voorloper. Hij wist dat conservatoriumstudenten hem naspeelden, getuige de naam van het album waar dit stuk vandaan komt: Don’t try this at home. Itsbynne Reel begint als een folk tune (Iers, country) en ontwikkelt zich richting jazz en rock, met complexe ritmes en melodieën (‘outside playing’), maar het blijft grooven en zijn modale folk-karakter behouden.’

 

Luister naar Stijns muziektip:

‘Voor de meeste kinderen in deze tijd is popmuziek de ingang naar hun muzikale gevoel. Daarom is het voor een muziekdocent belangrijk dat je hier iets mee kunt. Ik oefen met de studenten de begeleiding van verschillende stijlen popmuziek, van folk tot rock, en ook wereldmuziek.'

Contact

Opleiding Docent muziek

Hogeschool Leiden

Zernikedreef 11
2333 CK  Leiden

 (071) 518 88 00