Reyer Ploeg
‘Muziek hoort bij het mensenleven. Kinderen hebben recht op muziek. Daarom zou muziek deel uit moeten maken van de opvoeding van ieder kind. Omdat muziek hen helpt zichzelf te worden.'

Kerndocent, methodiek, didactiek, ensemble- en gitaarbegeleiding

 

 

Reyer Ploeg (1957), die opgroeide in een omgeving die niet bijzonder muzikaal was, zette als kind van een jaar of negen, als zijn ouders niet thuis waren, stiekem klassieke platen op. De Vier Jaargetijden van Vivaldi bijvoorbeeld, om voor het denkbeeldige orkest te dirigeren. Later luisterde hij met zijn broer naar de top 40. De plek waar hij livemuziek hoorde, was de kerk.

De docent van de zesde klas van de basisschool speelde elektrische gitaar. Door hem kwam Reyer op het idee een gitaar en gitaarlessen voor zijn verjaardag te vragen. Toen hij zeventien was, werd hij gevraagd voor de begeleiding van een koor. Daar hoorde hij voor het eerst van heel dichtbij meerstemmige zang. Die muziek overrompelde hem. Niet lang daarna zong hij zelf in een koor als tenor, in dezelfde tijd dat hij met het schoolbandje waar hij in zat, ‘psychedelische’, zelfgeschreven nummers speelde. Ondanks alle muziek ging hij na de middelbare school toch bouwkunde studeren. Toen hij daarmee klaar was, maakte hij via via kennis met de Vrije Pedagogische Academie in Zeist. En niet zozeer omdat hij plotseling onderwijzer wilde worden, maar omdat de cultuur en sfeer op die school – die heel anders aanvoelden dan de toch wel kille en kale mannencultuur van de HTS Bouwkunde – hem raakten, besloot hij daar verder te studeren. Na een periode als klassendocent op een vrijeschool, waar hij al snel het schoolorkest dirigeerde, werd hij voltijds muziekdocent in het voortgezet onderwijs van de vrijeschool in Haarlem, waarvoor hij schoolmuziek studeerde in Alkmaar. Zijn werk op de opleiding Docent muziek was de stap die daarop volgde.

 

Reyer: ‘Muziek hoort bij het mensenleven. Kinderen hebben recht op muziek. Daarom zou muziek deel uit moeten maken van de opvoeding van ieder kind. Omdat muziek hen helpt zichzelf te worden. Helaas is het muziekonderwijs op veel scholen een sluitpost geworden, en in meerdere opzichten in een schrale toestand geraakt, al is er gelukkig een kentering merkbaar. Ik zet mij er graag voor in dat mensen zowel didactisch als muzikaal goed en breed opgeleid worden. Naast mijn werk aan de opleiding Docent muziek, ben ik dirigent van het Haarlems Studenten Koor. En sinds 2010 ben ik voorzitter van de Vereniging Leraren Schoolmuziek, omdat ik het belangrijk vind dat het vak muziek weer veel duidelijker op de kaart komt. Naast al het didactische werk heb ik altijd gecomponeerd. In het begin alleen voor mijn eigen boekenkast, maar daarna steeds vaker in opdracht. Een hobby waaraan ik erg ben toegewijd, maar die helaas regelmatig in de verdrukking komt. Verder ben ik gezegend met een geweldige vrouw en vijf prachtige kinderen.’

 

Met welke muziek zou je iedere student willen laten kennismaken, en waarom?

‘De Canadese componist Claude Vivier (1948-1983) vertrok in 1982 naar Parijs om daar te werken aan een compositie over de dood van Tsjaikovski. Een jaar later werd hij doodgeslagen door een jongen die waarschijnlijk zijn minnaar was. In zijn laatste werk, het onvoltooide Glaubst du an die Unsterblichkeit der Seele?, beschrijft Vivier een aantal voorbodes op zijn eigen dood. In dit werk valt muziek samen met het leven van de componist. In de uitvoering is een sterke eenheid tussen muziek, drama en verbeelding te ervaren.’

 

Luister naar Reyers muziektip:

Fenneken Francken

Jur de Vos

Stijn van Lier

Bob Wijnen

Reyer Ploeg

Diana Todria

Gerard Blok

Huub Jansen

Magali Müller -

Peddinghaus

Heleen van Boeschoten

Marianne van Asperen

Mario Sarrechia

Contact

Opleiding Docent muziek

Hogeschool Leiden

Zernikedreef 11
2333 CK  Leiden

 (071) 518 88 00