Magali Müller Peddinghaus

Docente euritmie en

studieloopbaanbegeleidster

Toen Magali (1973) drie jaar oud was, ging haar grote broer op blokfluitles. Deze gebeurtenis had een grote magische uitwerking op de kleine Magali. Ze zeurde net zolang totdat haar moeder overstag ging en Magali mee liet gaan naar de fluitles. Ze herinnert zich dat ze er, samen met haar fluit, huppelend naartoe ging. De fluit is nooit meer verdwenen uit haar leven. En na de blokfluit volgden dwarsfluit en traverso, waarmee ze jarenlang in diverse orkesten en ensembles speelde.

Magali ging naar de vrijeschool in Krefeld, Duitsland, waar ze, ook vanaf haar derde, euritmieles kreeg. Ze genoot van de lessen, die waren ingebed in sprookjes en verhalen.

Eigenlijk wist ze toen ze tien was al dat ze later euritmist wilde worden. Dat je daar een opleiding voor moest volgen, kwam niet in haar op. Ze ging er vanuit dat je dit gewoon deed.

Haar ouders namen haar regelmatig mee naar concerten. Daar kneep ze altijd haar ogen dicht, omdat ze de muziek van binnen veel meer in beweging beleefde dan ze uiterlijk aan de musici kon zien. Als ze naar de dirigent keek, voelde ze een verlangen om hetzelfde te doen: de muziek tot uitdrukking brengen met haar lichaam.

Na de euritmieopleiding in Den Haag werkte ze tien jaar als euritmiejuf op vrijescholen en bij de Haagse muziekschool Het Koorenhuis. In 2006 verruilde ze dat werk voor het lesgeven aan de opleiding Docent dans/euritmie en de Vrijeschool Pabo, en sinds 2007 geeft ze daarnaast euritmieles aan de opleiding Docent muziek.

 

Magali: ‘Voor de meeste studenten aan deze opleiding is euritmie een nieuw vak. Ze weten niet wat ze ervan moeten verwachten. Soms is er in het begin weerstand. Euritmie doen op muziek kan je de ervaring geven een heel nieuwe laag in de muziek te ontdekken. Een laag van inspiratie die raakt aan de bron waaruit de muziek is ontstaan. Door de muzikale elementen van bijvoorbeeld maat, ritme of melodie met je hele lichaam te bewegen, kun je het gevoel krijgen dat je de muziek helemaal zelf bent! Het is heel bijzonder om te merken dat de studenten inderdaad deze ervaringen hebben. En dat ze daardoor beseffen dat euritmie iets wezenlijks kan toevoegen aan de muziekbeleving van een kind. De antroposofische achtergrond van deze opleiding geeft naar mijn idee een sterke muzikale kunstimpuls aan het werkveld van het muziekonderwijs. Ik ben heel blij dat ik hieraan bij mag dragen.’

 

Welk muziekstuk zou iedere student moeten horen?

‘Ik vind dit een moeilijke vraag, want wie ben ik om te zeggen welke muziek studenten moeten luisteren? Wel kan ik zeggen welk muziekstuk mij, al sinds mijn jeugd, ontzettend raakt. Dat is de Chaconne van Johann Sebastian Bach, het vijfde deel uit de Partita in d-klein. Het betreft een stuk voor viool solo; maar als ik het hoor, krijg ik soms de indruk dat er een heel orkest speelt! Deze muziek is volgens mij vanuit een hele hoge inspiratie ontstaan. Bach componeerde het stuk na de dood van zijn eerste vrouw. Als je goed luistert, hoor je een hele ontwikkeling in de muziek. Van een eenvoudig begin, dat steeds rijker en ingewikkelder wordt, tot het uiteindelijk weer eindigt in een rustige eenvoud. Ik beleef het als een soort queeste, waarin je door veel dingen heen gaat.

Een tijdje terug is de Chaconne door musicologe Helga Thoene helemaal uitgeplozen. Zij ontdekte er verschillende koraaldelen in, die Bach ook elders gebruikt heeft. Op ECM is een versie verschenen waarop violist Christoph Poppen samen met het Hilliard Ensemble de Chaconne uitvoert, waarbij in de oorspronkelijke ‘kale’ vioolmuziek verschillende koralen gevlochten zijn. Daardoor wordt – alsof er een geheim wordt onthuld – iets hoorbaar wat eerst onzichtbaar was. Bij euritmie gebeurt dat ook, maar dan omgekeerd: met euritmie maak je iets zichtbaar, wat eerst onhoorbaar was.’

 

Luister naar de muziektip van Magali:

‘Euritmie doen op muziek kan je de ervaring geven een heel nieuwe laag in de muziek te ontdekken. Een laag van inspiratie die raakt aan de bron waaruit de muziek is ontstaan.'

Fenneken Francken

Jur de Vos

Stijn van Lier

Bob Wijnen

Reyer Ploeg

Diana Todria

Gerard Blok

Huub Jansen

Magali Müller -

Peddinghaus

Heleen van Boeschoten

Marianne van Asperen

Mario Sarrechia

Contact

Opleiding Docent muziek

Hogeschool Leiden

Zernikedreef 11
2333 CK  Leiden

 (071) 518 88 00