Fenneken Francken

Docent viool, kamermuziek, muziekfenomenen

& improviseren en algemene muziekpedagogie

Fenneken groeide op in een gezin waar cultuur een belangrijke plaats innam. Al heel jong werden de kinderen meegenomen naar concerten. Hier hoorden zij de groten der aarde en leerden zo spelenderwijs de klassieke muziek kennen. Hierdoor geïnspireerd wilde zij al jong zelf ook musicus worden. Na bezoek aan de Vrije School Den Haag en het Haags Montessori Lyceum werd zij aangenomen aan de internationale Hochschule für Musik in Detmold, Duitsland. Daar volgden heerlijke jaren, gevuld met intensieve vioolstudie en kamermuziek. Al snel ging zij op tournee met verschillende kamerorkesten en ensembles. In die tijd realiseerde zij zich dat muziek zich altijd blijft ontwikkelen en dat er meer is dan alleen die prachtige oude muziek. Fenneken ging aan de slag met eigentijdse muziek, met improviseren en zoeken naar de betekenis van muziek voor de ontwikkeling van mensen. Na verdere studies in Londen en Tel Aviv was zij op diverse fronten actief. Van tweede concertmeester in het European Union Chamber Orchestra en lid van het Residentie Orkest tot het begeleiden van beroemdheden als Ella Fitzgerald en Charles Aznavour op televisie en in het ‘Improvisations-ensemble Berlin 94’. Uit enthousiasme voor muziekonderwijs werd zij muzieklerares aan een vrijeschool, aan de opleiding Docent muziek en aan verschillende andere opleidingen. Fenneken geeft cursussen en workshops in diverse landen.

 

Fenneken: ‘Ik vind het geweldig les te geven aan studenten die met kinderen en jongeren aan de slag willen en diepgang zoeken in de muziek. De opleiding Docent muziek is heel breed. Klassieke muziek is, naast al het andere, een belangrijke basis. Het eigen klassieke instrument speelt een centrale rol in de artistieke ontwikkeling van onze studenten. In het vak muziekfenomenen en improviseren gaat het om de kunst muziek vrij op het moment te laten ontstaan. Daarbij leer je onbevooroordeeld te luisteren, in te spelen op het moment, zelf scheppend te worden en met elkaar te creëren. Ook het begrijpen van gecomponeerde muziek wordt erdoor gestimuleerd. Geïnspireerd door het werk van onder anderen Pär Ahlbom, Manfred Bleffert en Werner Kuhfuss ontwikkelde ik methodes voor klankimprovisaties met nieuwe instrumenten, stem en beweging voor kinderen en volwassenen. In experimentele improvisatie werken we vanuit de thema’s van de eigentijdse muziek. Het oefenen van improviseren zie ik ook als inspiratiebron voor een pedagogie die waarneemt wat kinderen nodig hebben. Je bent namelijk helemaal bezig met muziek, terwijl je tegelijkertijd ook algemeen menselijke vaardigheden ontwikkelt, zoals goed waarnemen en de fantasie op een bepaald moment het juiste laten doen. Zo belangrijk voor een pedagoog!’

 

Met welke muziek zou je iedere student willen laten kennismaken, en waarom?

‘Met muziek die maar één keer te horen is, omdat zij op het moment ontstaat in de ruimte, en tussen de mensen die op dat moment aanwezig zijn! En ja, alles van Bach, Luigi Nono en het laatste stuk van Louis Andriessen, Mysteries.’

 

Luister naar Fennekens muziektip:

‘Het oefenen van improviseren zie ik ook als inspiratiebron voor een pedagogie die waarneemt wat kinderen nodig hebben. Je bent namelijk helemaal bezig met muziek, terwijl je tegelijkertijd ook algemeen menselijke vaardigheden ontwikkelt, zoals goed waarnemen en de fantasie op een bepaald moment het juiste laten doen. Zo belangrijk voor een pedagoog!’

Fenneken Francken

Jur de Vos

Stijn van Lier

Bob Wijnen

Reyer Ploeg

Diana Todria

Gerard Blok

Huub Jansen

Magali Müller -

Peddinghaus

Heleen van Boeschoten

Marianne van Asperen

Mario Sarrechia

Contact

Opleiding Docent muziek

Hogeschool Leiden

Zernikedreef 11
2333 CK  Leiden

 (071) 518 88 00